Paris

Jag spenderade som bekant större delen av höstlovet i Paris, onsdag till söndag. Paris är verkligen en fantastiskt vacker stad, man kan vandra runt i flera timmar och bara beundra alla byggnader och dylikt!
Axel och jag hade stora planer på att se alla sevärdheter - och det gjorde vi. Jag var en talang när det gällde Metron, Paris tunnebanesystem. Jag hittade rätt varje gång, inte ens en endaste gång klev vi på fel tunnelbana! Jag måste medge att jag är väldigt stolt över mig själv, då jag faktiskt är värdelös på Stockholms tunnelbana..

Louvren var en självklarhet, världens största museum är ju ett måste! Louvren är makalöst stort, det går knappt att föreställa sig. Och alla dessa vackra skulpturer och målningar.. Där befann jag mig i paradiset! Tyvärr la min kamera av efter halva besöket på Louvren, men en del godbitar fick jag i alla fall med. Tavlor får man som bekant inte fotografera, och jisses vad jag och Axel störde oss på alla dessa japaner som fotade allt de kom åt! Mona Lisa & Madonnan i grottan var bäst under Louvrenbesöket. Oturligt nog var mitt favoritkonstverk, den vitruvianska människan, utlånad till London.. Så det blir ett återbesök på Lovren, garanterat.


Triumfbågen, Sacre Couer


Jag&Eiffeltornet, Axel&Notre Dame, Invaliddomen

Lite shopping hann vi självklart med, något sådant missar jag definitivt inte! Benetton, fantastiska varuhuset La Fayette, Sephora och mer var ställen där jag brände pengar.. Men nästa gång det bär av till Paris är det jag som har med mig en smärre förmögenhet - så mycket underbart det finns!


Lovrens gräsliga pyramid, inne på Lovren, Louvrens vackra fasad

Mycket fika blev det, all keffeenergi vi kunde få behövdes för att orka promenera runt hela stan. Starbucks blev stammisfiket, deras vaniljlatte är ruskig. Vi åt frukost på samma ställe varje dag, och där tog vi även våran kvälls Café au lait. Frukosten var underbar - Café au lait, juice, baguette, crossiant..


Herakles, Venus från Milo

Den allmänna åsikten om att fransmänn är dryga och absolut inte pratar engelska stämmer alldeles utmärkt.. Men några franska ord kan jag minsann - Bonjour, Bonsoir, Merci.. Haha!

11172-74
Axel och jag framför ett tjusigt upplyst eiffeltorn!

Det finns mycket positivt att säga om den här resan - det negativa kommer i nästa inlägg. 
Jag hatar Ryan Air, men Paris älskar jag!

Skriv din åsikt
Postat av: Angelicas Closet

Paris är underbart

2006-11-07 @ 16:55:38
URL: http://angelicca.blogg.se
Postat av: Emelie

Åh låter som en kanon resa. Är sååå avis

2006-11-07 @ 21:24:54
URL: http://negern.blogg.se
Postat av: Pillan

Underbar resa, verkligen.. Det kommer mer inlägg om Paris så småningen om, allt som var skrattretande osv.. och mer bilder, ofcourse! Moulin rouge har jag ju självklart förevigat.. och porrkvarteren! =)

2006-11-08 @ 12:21:38
URL: http://obeskrivlig.blogg.se

Skriv vad du tycker:

Du heter?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Tyck till!

Trackback
RSS 2.0