Grilla med Glöd

Ah, första inlägget i min nya kategori minnen. Som det låter så ska detta alltså handla om kul grejer som jag har lyckats bevara i minnet! haha. Då kör vi..

Det var i somras, Petra och jag var ute i hennes sjöstuga. Första saken som gick snett denna roliga men olycksdrabbade dag var att jag i all min hast, lyckats plocka på min en dosa med baksnus, och inte alls något portionssnus. Det funkade, men vi fortsätter med de riktiga missödena.

Olycka 1; Petra och jag ligger på bryggan i godan ro, solandes. Vi har våra dricksglas, våra handdukar, lite böcker och självklart bakdosan. Jag ligger och myser i värmen när jag hör hur Petra gör något med sjövattnet. Eftersom jag VET att Petra är en sadistisk jäkel, så förstår jag ganska snabbt att hon kommer att hälla sjövatten på mig med sitt dricksglas. Sagt och gjort, jag hör hur hon snabbt närmar sig mig med glaset i högsta hugg. Det är då tanken slår mig; jag måste parera detta! Så jag hugger tag i mitt dricksglas, och hivar upp handen mot Petras dricksglas. Detta beskrivs bäst med uttrycket/ljudet KRAS! PANG! etc.. Båda glasen spricker (självklart) när jag parerar med mitt, glasskärvor fastnar i våra händer och dessutom i Petras ben. Våran reaktion var mest "haha, vad gör vi?". Vi upptäcker strax efteråt att vi blöder. Rejält. Men efter några plåster och en ny baksnus så var vi på topp igen. Det är då Albin kommer ut till stugan..

Olycka 2; Det börjar bli kväll, så vi sätter och i utemöblerna för att grilla en korv eller två. Först så visar det sig att korven är gammal, så Albin kräks bakom stugan. Slutligen blir det lite kallt ute, så jag slås av den fantastiska idén att vi borde göra en brasa i den gamla klotgrillen. Sagt och gjort, Albin och jag ger oss ut i skogen för att plocka lite ved, medans Petra bara skakar på huvudet. Vi fyller sedan upp grillen med pinnar och allehanda kottar, drar på en jäkla massa tändvätska - och tänder på. Åjo, det brinner fint. Ingen risk att stugan skall brinna ner. Tills jag bestämmer mig för att hälla på lite mer tändvätska. (Det skall nämnas här att vi sitter med tre flaskor tändvätska av märket 'Grilla med Glöd'.) Albin, barnslig som han är, blir då avundsjuk på mig och tänker kapplöpa till grillen, bara så att han ska få nöjet att hälla på mer tändvätska. Albin springer, men jag stannar av den pinsamma anledningen att jag inte får upp korken på flaskan. (Den är tydligen "barnsäker", hm?) Albin får dock av sin kork, men då visar det sig att det inte finns ett sånt där praktiskt litet hål innanför som gör att precis lagom mängd tändvätska kommer ut. Nejnej, det är självklart bara ett stort hål. Vilket resulterar i att Albin häller en halv flaska tändvätska över brasan i grillen.

Ja, vi var lite rädda ett tag då.

Nu tänker jag dock inte berätta mer om denna skumma dag. (Det finns dock en 'kul' historia om hur det gick till när jag försökte paddla gummibåt, men det får Petra roa er med någon gång..)

Skriv din åsikt
Postat av: Petra

Jadu, jag har ett litet ärr kvar på ett finger av glasincidenten. Jag tror vi ska vara lyckliga att stugan står kvar, grilla med glöd är icke att leka med.. och du! nu är jag nästan tvungen att upplysa landet om ditt gummibåtspaddlande, det dyker antagligen upp när tid finns. Nu ska jag på möte! =/

2006-01-27 @ 13:27:38

Skriv vad du tycker:

Du heter?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Tyck till!

Trackback
RSS 2.0