En läxa till alla kunder

Jag är en dålig människa. Jag lovar mig själv saker som jag inte håller. Hur vettigt verkar det resonemanget vara? Dumma dumma.

Idag har jag både tränat och solat! Riktigt skönt, promenaden hem i blåsten var dock inte lika härlig. Men nu har jag investerat i ett solkort, så snart får ni se mig helt söndergrillad. :)
Memo till mig själv - Somna INTE med solkanonen igång.

Jobba jobba jobba tors, fre, lörd.. På söndag ska jag och Josefina se Borta med vinden, och sedan är det den sista "hela" veckan i skolan. Behöver jag ens nämna att det känns helt lovely?

Camilla och Tina var riktigt härliga igår på jobbet.. Jag önskar alla kunde vara lika jäkla glada som dem när klockan börjar närma sig halv nio och kunderna är tokiga.

Allting som är irriterande som alla kunder envisas med;

- Glömma påsar
- Sno påsar
- Stapla stora berg av varorna
- Lägga en påse på bandet, för att sedan stapla tvåhundra varor på påsen
- Sega med att dra korten
- Påpeka efter att de fått växeln att de hade 1,50..
- Plocka i 2miljoner småmynt i automaten
- Leta efter pengar
- Prata med andra kunder och glömma bort mig och det faktum att jag vill ha betalt
- Börja prata med kunder när de istället borde packa ihop sina varor, och därför bilda en enorm kö på bandet
- Komma på att de glömt något 2 sekunder innan de ska betala, för att sedan GÅ iväg och hämta varan. Har jag och alla kunder hela dagen på sig eller?
- Spela grym oförstående vid en avstäming när man självscannar.
- Bli grymt arg på mig vid en avstämning. (Slumpen, någon?)
- Att inte förstå varför man ska skriva på sitt avi när man hämtar paket på posten
- Att be om kvittot tio minuter efter man har betalat. (PAPPERSKORGEN!)
- Att glömma att packa ner sina varor i påsarna direkt när man självscannar
- Vända alla streckkoder åt fel håll på bandet
- Att inte ge mig scannern direkt när man kommer till kassan
- Att vägra ta emot ett postenpaket efter att jag letat fram det, scannat av det och slagit in det i kassan. Kunder borde lära sig hut jäkla omständigt det är att ångra något sådant i datorn.
- Att låta små barn plocka upp varorna
- Att ta med små skrikande barn in i butiken
- Att börja bråka med sin partner eller sina barn när man ska betala/packa/köa
- Att prata i mobil eller lyssna på musik
- Att inte säga hej
- Att blänga surt på kassörskan för att hon säger hej

Och sist, men absolut inte minst - gnäll aldrig på kassörskan för att ni inte fattar något. Kunder blir arga när man vägrar ta emot bonuscheckar och dylikt som gått ut i datum.. Kunder flippar på mig när mjölken är slut, och har jag ens varit i mjölkdisken den dagen? NEJ. Så, nu har jag fått avreagera mig lite.

Nu ska jag koka lite kaffe och se på O.C. Trots att jag vet vem som dör, så måste jag ju iaf se klart avsnitten..

Skriv din åsikt
Postat av: Gunnar Groda

Plockade man bort alla dina irriterande kunder från affären, skulle nog inte affären kunna driva sin verksamhet så länge till... Dessutom skulle jag som kund (inte nödvändigtvis i din affär)vilja göra en lista på irriterande saker som affärer envisas med:

Sura kassörskor (både hon- och hankön).

Tonåringar som experter i delikatessdisk.

Unga kassörskor som mosar ihop alla varor på bandet så att tomater krossas och brödet blir till smulor.

Packa-upp-vagnar kors och tvärs i butiken så att man inte kommer förbi i gångarna.

(osv osv)

Meeeen, vänta nu. Du som anställd har ett serviceyrke och jag är kunden....

Om jag är din chef skulle jag bli oerhört irriterad till din inställning till de som utgör basen för affärens verksamhet.

Att tjäna pengar är kul, men att vara trevlig är svårt?

2006-05-25 @ 09:44:59
Postat av: Josefina

Hmm, skulle gärna vilja se den där Gunnar Groda sätta sig i Kassan, Sitta där i 8 timmar med bara kanske 3 korta raster, och vara trevlig. Och då kan man ju också räkna in att man antagligen är Trött, hungrig och kanske behöver gå på toa.
Och jag kan inte se att Pernilla skrev någonstans att hon är otrevlig mot kunderna, tvärtom, man är ALLTID trevlig, även fast man kanske hatar kunden i fråga eller att han/hon luktar kiss. (ja det finns ett antal sådana). Så mot slutet av dagen, får vi se om du fortfarande är lika osympatisk, du får gärna ha jobbat 11 dagar i streck innan också, bara för att riktig förstå.

2006-05-26 @ 12:12:54
URL: http://Josefinan.blogg.se
Postat av: Josefina

jajuste, en sak till, Vi mosar inte varorna med flit, tvärtom, vi gör allt för att undvika det. Men när en del av kunderna beter sig som pernilla beskrev, då är det inte alltid man bryr sig o m en tomat eller två går sönder..

2006-05-26 @ 12:14:51
Postat av: Pillan

Jag mosar ALDRIG en kunds tomater eller bröd, men tro mig, det är inte så lätt alla gånger när ALLA kunder envisas med att börja med maränger, tomater och skorpor först på bandet..

Och nej, jag är aldrig otrevlig mot kunderna. Jag arbetar inom service, och det innebär att jag är trevlig mot ALLA kunder, oavsett hur de behandlar mig. Men du, Gunnar Groda, och alla andra kunder, har mycket kvar att lära. Vad är problemet med att säga hej till kassörskan? Och med tonåringar i delikatessen, som "agerar" experter.. Jag har arbetat två år inom service, och dagligen frågor mina kollegor som har arbetat i 20 år mig om hur de ska göra vissa saker. Så, kompetens har ingenting med ålder att göra. Jag skulle tippa på att du är en sådan där kund som är trevlig mot alla äldre anställda i butiker, men som hyser agg mot ungdomar för att du anser oss vara inkompetenta. Och härmed drar jag slutsatsen att mitt IQ nog överstiger ditt med en hel del. Tyvärr, Gunnar Groda, du har gett dig på fel personer.

2006-05-27 @ 11:04:41
URL: http://obeskrivlig.blogg.se
Postat av: Petra

Att vara artig och trevlig mot kunderna ingår i våra arbetsuppgifter, att älska kunderna gör det inte.

Dock så vill jag påpeka att de som är störande inte är lika många som det kan låta på detta inlägg. Det som gör att man avskyr dem är att de lyckas pricka in ALLA dessa beteenden på samma gång.

Att säga att ungdomar är inkompetenta var det larvigaste jag hört, hade jag vetat vem du var så skulle jag besöka dig på hemmet när du blivit gammal för att skratta åt dig. Äldrevården är inte lysande och det är sådana som du som gör att jag skiter fullständigt i det.

2006-05-27 @ 21:25:25
URL: http://whoppe.blogg.se

Skriv vad du tycker:

Du heter?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Tyck till!

Trackback
RSS 2.0