Generalisering av klädstilar.

Jag läste någonstans om det är så att människor på olika högskolor har olika sätt att klä sig på. Om detta vet jag ju inget, eftersom jag bara går i gymnasiet. Men på gymnasiet är det ju sjukt indelat, alla linjer har sin egen lilla dresscode! Jag tänkte redogöra för några av dem;

(Detta bör inte tas på allvar, då jag gör enorma generaliseringar!)

Estet; Esteterna varierar sig ganska mycket från elev till elev. Ett som dock är säkert är att de alla har minst en Palestinasjal i sin ägo. Då många esteter är lantisar som blivit påtvingade att spela ett instrument av sina föräldrar, så är det inte en särskilt modemedveten linje. Gärna seconhand, hemsytt och ful- matchat. Esteterna kännetecknas också med sina lustiga frisyrer.

Natur; (Denna åsikt baserar sig mycket på vad Petra en gång i tiden sa) Naturarna är väldigt inriktade på skolarbetet, vilket är en självklarhet då det faktiskt krävs toppbetyg för läkarlinjen. Skolböckerna som man släpar hem har man inte i en väska, nej nej, här duger första bästa ICA eller Konsum- kasse alldeles utmärkt. SLittåligt material och utan någon modekoll. För korta byxor är också populärt, likaså tröjor som förlorar styrseln för flera år sedan. Begagnat från ett storasyskon? Mer än gärna. Att matcha rött med rosa och prickit med randigt är även det en favorit. För killarna gäller gamla avlagda skjortor, och gympaskor som gick ur tiden för århundraden sedan. Gympaskor är dock något som gäller för både tjejer och killar, hur ska de annars klara av att spinga till lektioner tjugo minuter för tidigt?

El; El- killarna kännetecknas vid sina för korta byxor, gamla luvtröjor och fula kepsar. De har gärna vandrartofflor med tubsockor i, eller gamla arbetarkängor. Tystlåtna, ses aldrig i caféterian (eller någonstans där folk är), och trivs bäst ihop med sin EPA.

Sp; SP- eleverna är de elever som slaviskt följer modetidningarna och är små Ebba- kopior. De vill gärna vara trendsetters, men misslyckas alltid radikalt, trots att flera tjejer tar efter dem. Sp- eleverna kännetecknas vid sina identiska frisyrer, klädstilar och att de alla lånar kläder av varandra. De är stamkunder på krogarna, och alltid på jakt efter de senaste märkeskläderna. Syns alltid överallt där det finns killar att spana på, och andra människor att nedervärdera. Man hör dem alltid skvallra om det senaste, och de handlar enbart kläder i Stockholm (alla andra städer är sååå efter).

Media; Mediaeleverna kör gärna sitt eget lilla race med converseskor, Cheap Monday- tajta (gärna svarta) byxor och t-shirts från Carlings. De kan ofta vara lite punk- rockiga, men lyssnar ändå inte på sån musik. De dyrkar sina som indiepop band, gillar även Blink och Green Day. Att knyta skorna ordentligt är en dödssynd, och de syns oftast med en kamera i ena handen och en kaffe i den andra. Man ser dem alltid överallt, så man tvivlar på att de faktiskt gör något vettigt alls i skolan.

Handel; Består av en salig blandning med hellustiga människor, många av dem valde handel eftersom de inte kom in på något annat. De flesta har även några år på nacken, då de antingen gick IV innan, eller var tvunga att läsa om alla kurser. (Detsamma gäller Barn och Fritid.)

Det var några av de linjer jag ville säga mitt om idag, ta detta dock inte för allvarligt. Jag är väldigt ironisk och elak idag. Dessutom läser jag ju faktiskt en utav de här linjerna själv, så jag har självdistans.

Skriv din åsikt
Postat av: Agnes

Passar perfekt in på min skola ;)
Själv ska man gå på SP och den beskrivningen passar faktiskt in på mej ;)

2006-04-17 @ 21:40:34
Postat av: Tildis

ska gå en blandning av natur o sam.. hmm..

2006-08-02 @ 17:27:56
Postat av: Annie

Hahah , shysst blandning !Gör de något om ja kopierar de där ? De skulle va kul att skriva till kompisarna så dom också får skratta lite ;)

2006-12-22 @ 21:53:32
URL: http://www.haze.blogg.se
Postat av: Lisa

Så klockrent:P

2007-08-20 @ 11:58:04
Postat av: anna

haha stämmer faktiskt rätt bra. :p kan du inte göra en beskrivning av omvårdnad och frisör med? :)

2007-09-15 @ 16:57:25
Postat av: Mimi

Det stämmer in på min skola också, men jag blir irriterad över det där med "dem blandar gärna rött och rosa" . Det låter precis som om det skulle vara negativt? :P Alltså, rött och rosa skär sig inte. Jag menar, gemför en blandning med rött och röda med t.ex. rött och grönt, svart och vitt, gult och blåt...

2007-11-03 @ 22:26:21
Postat av: emma

haha, helt klockrena beskrivningar. fast själv ser jag mej som en naturare med estetisk stil, men en sak stämmer och det är ica-kassarna. jag tar första bästa ;)

2007-11-30 @ 17:23:06
Postat av: Anonym

Jag är mest media tror jag xD

2007-12-16 @ 13:28:45
Postat av: Lisen

Tack för att din underbara lilla text lyste upp min värld den här sena kvällen :3

2007-12-22 @ 23:55:22

Skriv vad du tycker:

Du heter?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Tyck till!

Trackback
RSS 2.0