Att vara mogen eller inte

Jag och min gode vän Negern hade för en stund sen en väldigt givande konversation angående hur människor i vår ålder faktiskt beter sig. Enbart för att det är så trevligt, så ska jag lista dessa totalt omogna företeelser;

1. Att vara ful i mun.

"Knulla din mamma!" (ha ha?). Detta är inte humor, men trots det använder människor i min ålder (tjejer också, tro det eller ej) detta uttryck för att verka 'roliga'. Vad är det för roligt med det? Kan de inte dra ett kul skämt, eller ge en ironisk kommentar? Eller över huvud taget ge en intelligent kommentar? Men nej, vissa envisas med att säga sådana här saker, som om de inte hade någon skam alls i kroppen.

2. Att använda skällsord.

"Jävla bög." Otroligt intelligent sagt, verkligen. Först och främst, vem har rätten att döma någon annan för dennes sexuella läggning? Och varför häver människor ur sig det här lite när som helst, både på skämt och på allvar? Borde vi inte beundra bisexuella/homosexuella för att de vågar trotsa normen och bli förälskade i människor på grund av deras personlighet, och inte deras kön? Jag har en lärare som i torsdags uttryckte sig väldigt intelligent. Hon sa ungefär att "om någonting går snett i den här delen utav uppfostran/barndomen, så kan det resultera i att barnet kan bli homosexuellt." Vadå gå snett? Tänk om något går väldigt rätt, och man som förälder uppfostrar ett barn som är starkt nog att trots normerna, och som är starkt nog att kunna se bortom utseende, kön eller läggning?

3. Att vara falsk / nedervärderande / mobbare

Falskhet har en hel del med mognad att göra. När man var mindre så pratade man skit om allt och alla, eftersom det var sååå coolt. Idag tar jag avstånd från sådant. Visst, fortfarande kan en och annan kommentar slinka ur mig; "Hur kan hon gå runt i de där kläderna?". Men jag nedervärderar inte folk på grund utav deras stil, utseende eller personlighet. Folk får vara precis hur de vill, för man behöver inte älska alla. Människor som sitter och högt och tydligt kommenterar folks utseende och dylikt - vad tjänar de på att spy ut dessa elakheter? Blir deras liv bättre? Känner de sig som viktigare och bättre personer, när de klankar ner på andra? Falskhet är ett tecken på omognad, eftersom man då inte 'vågar' vara ärlig. Tycker inte jag om att umgås ihop med någon, så tar jag avstånd. Jag säger det inte rätt ut, för det är elakt. Men jag visar att jag inte tycker det är särskilt kul när personen i fråga sätter sig med en och babblar om saker som är helt ointressanta, eller när personen i fråga har en personlighet som inte alls tilltalar mig.

4. Att inte bry som om skolan / familjen etc.

"Öh, jag skiter väl i provet! Jag bryr mig inte ifall jag får IG i den här kursen!" Mitt svar kan bara bli; WHAAAAT? När ska ungdomar lära sig att gymnasiet är den sista chansen vi får till att utveckla våra kunskaper och vårt intellekt gratis, med kompetenta lärare och ett stort utbud av ämnen! Hur kan man inte bry sig om sin framtid? Jag önskar att jag kunde lägga ner mer tid och energi på skolan. Jag slutade mitt första år på samhällsvetenskaplig linje med 4 VG och 4 MVG. Jag la inte ner särskilt mycket energi, och det gör jag inte nu heller. Jag önskar att jag hade mer självdiciplin, men hur är det då för dem som kanske inte ens har några grundkunskaper att bygga på? Hur svårt bör inte de ha att hänga med i de olika ämnena? Jag kan bara tacka Gud eller vad det än är för högre makt som styr oss, att jag föddes med ett otroligt törstande efter kunskap. Jag lär mig för att jag tycker om att kunna. Jag vill inte gå in i ett rum och känns mig som en nolla, som inte förstår vad människor samtalar om. Kunskap är makt.

Och att sedan inte bry sig om familjen. Man får säga vad man vill om sina familjemedlemmar, men de har alla påverkat en själv till att bli den person som man faktiskt är. Trots att man fått vissa negativa egenskaper från dem, så har man även fått massvis med positiva! Förhoppningsvis (jag vet att det inte är så för alla) så kommer ens familj att stötta en i allt man tar sig för, och de kommer förhoppningsvis alltid att finnas där för en. Likadant är det med riktigt bra vänner, för de blir som ens andra familj. De ställer alltid upp, och stöttar en så gott de bara kan. Ta vara på de som står er närmast!

Slutkläm.

Jag vet, jag är bara arton år och har inte ens upplevt hälften av mitt liv, men jag vågar påstå att jag till en viss del har rätt i det jag skrivit ovan. Jag kan personligen säga att jag växte som person när jag började arbeta, sexton år gammal. Jag fick ett enormt ansvar, jag utför ju samma uppgifter som de i trettio - fyrtioårsåldern. Jag växte genom mitt arbete, och jag har växt tack vare min familj, som alltid har fått mig att tro att jag kan klara av saker själv. Hur enkelt och smidigt det än är att låta mamma och pappa sköta viktiga saker, så växer man något enormt om man får klara dem själv. Tio år gammal reste jag själv över till London för att hälsa på min bror som bodde där då. Mamma och pappa släppte mig vid gaten, och sen fick jag klara mig själv fram tills dess att jag träffade min bror vid bagageutlämningen på Heathrow. Jag var tvungen att knaggla mig fram på dålig engelska, och var tvungen att hitta rätt mer eller mindre själv - och det gick bra. Tack vare att jag fick känna att jag faktiskt kunde ta ansvar själv, blev jag äldre i själen, trots att jag var liten till utseendet. Alla föräldrar borde ge sina barn en chans att få fatta viktiga beslut själva eller få klara av besvärliga situationer. Om föräldrarna ska hjälpa en själv igenom hela livet, så kommer man en vacker dag bara att stå rätt upp-och-ned som ett fån, väntandes på mammas undsättning. Snacka om en björntjänst från föräldrarna.

Men jag ser fram emot att få bli äldra, att få bli gammal, för varje dag som går så kommmer jag att lära mig något nytt om mig själv och om min omvärld.

Skriv din åsikt
Postat av: caroline

kul! jag blev själv ganska nöjd med listan, även om den inte är helt komplett förstås.

kunskap ÄR makt. dessvärre kan det ibland vara lite väl lätt att strunta i nån tenta här och där på högskolan eftersom det bara är att göra omtentan senare... blir mycket lättare att glida igenom studierna...

2006-01-27 @ 23:01:45
URL: http://baraljud.blogspot.com

Skriv vad du tycker:

Du heter?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Tyck till!

Trackback
RSS 2.0