Tankar kring feminism

Jag måste bara lägga ett bidrag i debatten om feminism. Jag avskyr feminism, jag avskyr själva tanken på att kvinnor världen över proklamerar att de måste få det bättre. Själv är jag humanist (precis som två människor jag beundrar; Leonardo da Vinci och Albert Einstein), och som humanist anser jag att alla måste få det bättre. Självklart, lika lön för lika arbete. Och då spelar det ingen roll om man är kvinna eller man, två män på samma arbetsplats som utför samma uppgifter ska självklart ha lika lön. Och jag måste även påpeka att kvinnor i allmänhet inte är kapabla till att utföra samma arbete som män när det till exempel gäller tunga lyft o.dy.

Som humanist anser jag att vi bör försöka efterfölja de "mänskliga rättigheter" som FN satt upp. Alla ska ha tak över huvudet, alla ska få tillgång till läkarvård, mat, vatten o.s.v. Men som feminist måste man ju anse att dessa saker bara ska gälla för kvinnor. Iställer för "Alla ska ha rätt till.." så vill feministerna att det ska stå "Kvinnor ska ha rätt till..".

Underbetalda kvinnor måste få mer i lön. Underbetalda män då? Min arbetsplats på ICA är ett så kallat lågavlönat yrke, eftersom det mestadels arbetar kvinnor på sådana ställen. Men där är det jämställt, för både männen och kvinnorna på min arbetsplats har samma dåliga lön. Vad kan feministerna göra där?

Vi firar internationella kvinnodagen, en dag där kvinnan ska hyllan. Tanken är lika snedvriden som Alla Hjärtans Dag, eftersom båda dagarna firar något som borde firas dagligen. Och ifall vi nu har en internationell kvinnodag, vart finns då männens alternativ? Och barnens? (Menlösa barns dag räknas ej, eftersom jag inte är menlös. Iofs inget barn heller, men ändå.)

Som feminist anser jag att man nedervärderar sig själv; "Jag är kvinna, jag är obetydlig, GE MIG SÄMRE LÖN!" Borde inte vi alla arbeta för en bättre värld för män, kvinnor, barn och djur? Eller ska vi bara arbeta för en bättre värld för kvinnor? Tanken är så sjuk och snedvriden att den gör mig illamående. Jag kan omöjligt respektera feminister, då de enligt mig är enorma egoister. Varför försöka tjata sig till bättre lön, när man iställer kan visa vad man går för, göra ett bra jobb och på så sätt få bättre betalt?

Som en slutkläm vill jag bara säga att vi alla borde lära oss att se varandra som individer, inte som män - kvinnor, barn - vuxna, svarta - vita, svenska - utländska och så vidare. Jag vet att jag inte gör det i alla lägen, men jag strävar efter det. Jag vill kunna säga att "Du är en snygg person", istället för "Du är en snygg kille, den där tjejen såg ganska bra ut, han var snygg för att vara svart/vit, han var snygg för att vara utlänning.. osv." Borde inte detta vara något som vi alla vill stärva efter? Släng bort ordet mångfald, ersätt det med enighet istället. Vad spelar utseende, födelseland eller kön för roll, egentligen? Alla borde få vara tillsammand med den de vill, utan att bli utsatta för rasister, nazister, de som är anti homo/bisexualitet. Vi borde bli "ett" folk, istället för att klassificera varandra, och stoppa in våra medmänniskor i olika fack. Ska det egentligen vara så svårt?

Skriv din åsikt
Postat av: Petra

Väl talat. Feminister strävar inte efter jämställdhet som de många gånger vill få oss att tro, de har istället den idiotiska åsikten att tjejer borde styra världen helt och fullt. Ren dumhet.. Jag tror vi får ta en diskussion om detta över en kopp kaffe imorrn.. för som vanligt så lär vi kunna slå ihjäl en hel del tid.. =)

2006-03-12 @ 21:42:50
URL: http://www.whoppe.blogg.se
Postat av: Pillan

Oh, bra idé! Jag blev hatad av hela min grupp i Psykosocialt arbete (inklusive läraren) när jag drog den här idén. Idioter. Kaffe imorgon vid tio i tolv, då vi även kan passa på att leta efter min spanskabok som ska redovisas på tisdag! Feminister och spanska kan gräva ner sig i samma grop.

2006-03-12 @ 21:45:07
URL: http://obeskrivlig.blogg.se

Skriv vad du tycker:

Du heter?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Tyck till!

Trackback
RSS 2.0